Wist je dat Vrijeschoolliederen veel meer te bieden heeft dan een omvangrijke liederendatabase? Met de bouw van de nieuwe website is een platform ontstaan met een muziekbibliotheek, een werkplaats voor scholing en een afdeling Educatie door muziek. Zo willen we je uitnodigen, inspireren, verdieping bieden, interesse wekken en enthousiasmeren om onze missie Muziek voor alle kinderen voelbaar en beleefbaar te maken.
Vrijeschoolliederen is al sinds 2013 een databank voor liedrepertoire, en dagelijks zoeken honderden leerkrachten en andere gebruikers naar mooi en passend materiaal voor hun lessen. Ook op de nieuwe website blijft de muziekbibliotheek het meest omvangrijke onderdeel. Nieuw is daar de onderverdeling in drie onderwerpen: zingen, instrumentaal en ritme, waardoor het lesmateriaal en de liederen per onderwerp gerangschikt zijn. Als een leerkracht bijvoorbeeld iets met ritme wil doen, dan vindt hij allerhande oefeningen, spreekteksten, bodypercussie-ideeën en nog veel meer. Zo kan je grasduinen binnen een onderwerp, inspiratie opdoen, op nieuwe ideeën gebracht worden en een keuze maken.
Nieuw op de website is de afdeling Educatie door muziek, met inspirerende verhalen over muziekonderwijs in de artikelen die we hebben verzameld, en de interviews met professionals uit het werkveld. Hier hoor je mensen vertellen over de praktijk, en hier lees je vanuit verschillende perspectieven over het belang van muziekonderwijs
In de Vrijeschoolliederen werkplaats worden scholing, inspiratie en coaching aangeboden, om leerkrachten beter toe te rusten bij hun muzikale werk met kinderen.
Het is onze overtuiging dat meer inzicht in de achtergronden en doelen van het muziekonderwijs, in combinatie met een groot repertoire aan direct toepasbaar lesmateriaal en een scholingsaanbod tot een hogere kwaliteit van dit muziekonderwijs kan leiden.
Matthijs Overmars, oprichter van Vrijeschoolliederen: “Er zijn volgens mij niet zoveel plekken waar zo integraal gedacht wordt: dat het zowel over de achtergronden, áls over scholing van leerkrachten, áls over goed lesmateriaal moet gaan. Bij andere initiatieven zie je vaak dat één van deze onderdelen aandacht krijgt, en de andere niet. Dat integrale, vanuit de kennis, de ervaringen en het muzikale erfgoed van de Vrijescholen, dat maakt ons uniek.”