1 februari 2025

Ontdek de veelzijdigheid van ons nieuwe platform

Wist je dat Vrijeschoolliederen veel meer te bieden heeft dan een omvangrijke liederendatabase? Met de bouw van de nieuwe website is een platform ontstaan met een muziekbibliotheek, een werkplaats voor scholing en een afdeling Educatie door muziek. Zo willen we je uitnodigen, inspireren, verdieping bieden, interesse wekken en enthousiasmeren om onze missie Muziek voor alle kinderen voelbaar en beleefbaar te maken.

Vrijeschoolliederen is al sinds 2013 een databank voor liedrepertoire, en dagelijks zoeken honderden leerkrachten en andere gebruikers naar mooi en passend materiaal voor hun lessen. Ook op de nieuwe website blijft de muziekbibliotheek het meest omvangrijke onderdeel. Nieuw is daar de onderverdeling in drie onderwerpen: zingen, instrumentaal en ritme, waardoor het lesmateriaal en de liederen per onderwerp gerangschikt zijn. Als een leerkracht bijvoorbeeld iets met ritme wil doen, dan vindt hij allerhande oefeningen, spreekteksten, bodypercussie-ideeën en nog veel meer. Zo kan je grasduinen binnen een onderwerp, inspiratie opdoen, op nieuwe ideeën gebracht worden en een keuze maken.

Nieuw op de website is de afdeling Educatie door muziek, met inspirerende verhalen over muziekonderwijs in de artikelen die we hebben verzameld, en de interviews met professionals uit het werkveld. Hier hoor je mensen vertellen over de praktijk, en hier lees je vanuit verschillende perspectieven over het belang van muziekonderwijs

In de Vrijeschoolliederen werkplaats worden scholing, inspiratie en coaching aangeboden, om leerkrachten beter toe te rusten bij hun muzikale werk met kinderen. 

Het is onze overtuiging dat meer inzicht in de achtergronden en doelen van het muziekonderwijs, in combinatie met een groot repertoire aan direct toepasbaar lesmateriaal en een scholingsaanbod tot een hogere kwaliteit van dit muziekonderwijs kan leiden. 

Matthijs Overmars, oprichter van Vrijeschoolliederen: “Er zijn volgens mij niet zoveel plekken waar zo integraal gedacht wordt: dat het zowel over de achtergronden, áls over scholing van leerkrachten, áls over goed lesmateriaal moet gaan. Bij andere initiatieven zie je vaak dat één van deze onderdelen aandacht krijgt, en de andere niet. Dat integrale, vanuit de kennis, de ervaringen en het muzikale erfgoed van de Vrijescholen, dat maakt ons uniek.”

31 januari 2025

In maart beschikbaar: Mijn bibliotheek

Nog eventjes geduld, en dan is ook het kroonjuweel van Vrijeschoolliederen voor alle gebruikers met een abonnement beschikbaar: de functie Mijn bibliotheek. Hier kan je al je favoriete materiaal in een eigen online bibliotheek bewaren en ordenen. Het is dan mogelijk om liederen en oefeningen favoriet te maken, en daarmee verschijnen die in je eigen bibliotheek. En vervolgens kan je al dat materiaal in eigen muziekmappen onderbrengen, bijvoorbeeld de liederen van je klas, ritmeoefeningen voor een muziekles of repertoire voor een kerstconcert. 

Muziekmappen (de opvolger van de vroegere liedbundels) kan je zelf aanmaken en vervolgens vullen door de items ernaartoe te slepen. Ook kan je submappen maken, bijvoorbeeld voor de verschillende klassen van de school waar je werkt. Je kunt zelf de volgorde van het materiaal bepalen en zo bijvoorbeeld lessenseries maken, of een mooie collectie aanleggen van fluitoefeningen voor een klas, of inzingers voor een kinderkoor. Hiernaast zie je het ontwerp van Mijn bibliotheek.

Het is mogelijk om bij alle liederen en oefeningen eigen notities te maken, tags toe te voegen en zo het materiaal helemaal naar je hand te zetten en te beheren. En ten slotte wordt het mogelijk (een wens van vele gebruikers) om de eigen muziekmappen integraal te downloaden, af te drukken en te delen met anderen. 

Illustratie
30 januari 2025

Check onze inspirerende podcasts

Luister je graag podcasts? Kijk dan eens op de podcastpagina van onze afdeling Educatie door muziek. Daar staan vijf podcasts en er volgen er binnenkort meer! Matthijs Overmars, oprichter van Vrijeschoolliederen, gaat in gesprek met mensen die veel ervaring hebben met muziekonderwijs, ieder vanuit hun eigen expertise. Kernvraag van elk interview: hoe kunnen we meer en beter muziekonderwijs voor kinderen faciliteren? Waarom is dat belangrijk? En wat is daar voor nodig?

Wie komen er aan het woord?

  • Wilma ten Wolde nam als directeur onlangs afscheid van Vocaal Talent Nederland. Ze vertelt gepassioneerd over het belang van muzikale ontwikkeling en persoonlijke groei van de kinderen en jongeren binnen de Nationale Koren. 
  • Marcel van Os ken je wellicht ook als een van onze workshopdocenten? Hij kan heel aanstekelijk vertellen over zijn werk met studenten van de Vrijeschool Pabo en de vroegere Hogeschool Helicon.
  • Het werkterrein van Rik ten Cate is de combinatie van kunst en mensenwerk: hij werkte dertig jaar als docent en is beeldend kunstenaar, en in die combinatie bracht hij kunst en ambacht dicht bij de mensen.
  • Eric Speelman neemt je mee naar Scorlewald, een antroposofisch instituut waar mensen met een verstandelijke beperking instrumenten maken die worden gebruikt bij muziektherapie. 
  • Hoe kunnen jonge kinderen meer met muziek in aanraking komen? Het onderzoeksterrein van Christiane Nieuwmeijer, lector aan de Hogeschool Leiden, sluit uitstekend aan bij de missie van Vrijeschoolliederen. 

Iedere podcast kun je natuurlijk beluisteren. Maar je kunt alles ook nalezen in de transcriptie die eronder staat, of via de tijdsindicatie een specifiek deel uitlichten. Of lees eerst de samenvatting om te zien of het thema je aanspreekt. Veel luisterplezier!

Vogel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief