Bibliotheek
Vrijeschool pedagogie
Overige podcasts
Artikel • Brommers •
Wanneer iemand moeizaam of helemaal niet kan zingen, slecht wijs kan houden of een toon niet of alleen bij benadering kan nazingen, is er vaak sprake van zogenaamd "brommen". Dit verschijnsel doet zic...
Artikel • De zevendeklasser (brugklas) •
Grote lichamelijke veranderingen: bij het 11/12-jarige kind is beschreven hoe in de fysieke ontwikkeling 'het skelet wordt gepakt': hoe via spieren en pezen een nauwere verbinding met de botten tot s...
Artikel • Muziekles in de tweede klas (groep 4) •
Het is altijd weer verrassend, na de grote vakantie te merken, hoe anders geaard de gewezen eerste klas in de tweede klas verschijnt. Voorbij de dromerigheid, waar alles, in een beeld gehuld, 'maar ge...
Artikel • De kracht van muziek •
De impact ervan op de intellectuele, sociale en persoonlijkeontwikkeling van kinderen en jongeren Perceptuele, taal- en geletterdheidsvaardighedenSpraak en muziek delen een aantal verwerkingssyste...
Artikel • De eersteklasser (groep 3) •
NabootsingWanneer een kind op aarde komt, wordt het fysiek geboren. De andere wezensdelen (het levens- en zielenlichaam en het ik) zijn nog als het ware om het kind heen, en moeten in de komende jaren...
Artikel • De vijfdeklasser (groep 7) •
Evenwicht: voor de negenjaarscrisis leeft het kind min of meer vanzelfsprekend en naïef in de omgeving mee. Rond het negende jaar ontwaakt het gevoel van het eigen Ik, een eigen ik-beleven. Dit kan o...
Artikel • Inspirtatiegids schoolkoren •
Zingen op school: waaromisdanodig? Onderzoek bewijst keer op keer dat zingen niet alleen een artistieke uiting is, maar ook een krachtig hulpmiddel voor de ontwikkeling van kinderen op diverse gebied...
Artikel • De stuurloze stem van de valszinger •
Het is een bron van conflicten, schaamte en ergernis en vaak is er niets tegen te doen: vals zingen. Naar de oorzaken van vals zingen is, voor zover bekend, geen onderzoek gedaan. Is het erfelijk? Lig...
Artikel • Scheppend musiceren •
Wil men heden spreken over de musicus in de mens en hoe deze gewekt kan worden door het muziekonderwijs, dan moet men eerst de blik richten op die krachten die hem laten verkommeren: de overmaat aan l...
Artikel • De vierdeklasser (groep 6) •
Een grote verandering: de intimiteit en de geborgen sfeer van de eerste drie klassen wordt doorbroken: in de vierde kunnen de kinderen tot een rusteloze, lastige verzameling 'individuutjes' worden. De...
Artikel • Muziekles in de eerste klas (groep 3) •
In het 'Muziekboek voor de drie laagste klassen van de Vrije Scholen' heeft Elisabeth Lebret in 1970 een rijke verzameling liedjes en liedsuggesties bijeengebracht. Lebret is daarbij uitgegaan van de ...
Artikel • Rudolf Steiner over kunstzinnig onderwijs •
Inleidende woorden:In het kader van onderzoek naar onderwijs als kunstzinnig proces heb ik als tweede deelonderzoek een overzicht gemaakt van de onderwerpen waarbij Rudolf Steiner zelf spreekt over ku...
Artikel • De tweedeklasser (groep 4) •
De lichaamsbouw: het uiterlijk van de tweedeklasser maakt ten opzichte van de eersteklasser een verandering door: de benen en het lijfje komen in een duidelijke lengtegroei. De vaak slanke kinderen be...
Artikel • Waarneming en beleving van de muzikale toon •
Inleiding tot de vraagstelling rond de elektronische toonWe leven in een tijd waarin de muzikale toon, kwantitatief gesproken, bijna uitsluitend elektronisch hoorbaar is. Als we voor één dag alle lu...
Artikel • Het vrijeschool leerplan muziek in een notendop •
(Op de vrijescholen wordt nog de oude nummering van klassen gebruikt: klas 1 is groep 3, klas 2 is groep 4 enzovoort)Het leerplan muziek op de vrijeschool herhaalt in het kort de grote ontwikkelingen ...
Artikel • Bedrijfsleven lift mee met effecten van muziekonderwijs
Dat muziekonderwijs positieve effecten heeft op de ontwikkeling van kinderen is al lang geen nieuws meer. De Limburgse Bond van Muziekgezelschappen gaf het academisch adviesbureau UniPartners Maastric...
Artikel • Wat onderzoek ons leert over muziek op school •
Waarom is muziek op school zo belangrijk? Hoe helpt muziek kinderen om zich te ontwikkelen? Hoe draagt het bij aan samen leren? Daar is de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan. Méér Muziek in ...
Artikel • Pentatoniek en kwintenstemming •
Pentatonische muziek klinkt vaak open, zwevend en licht; het kan een gevoel van tijdloosheid geven, met een dromerige en sprookjesachtige stemming, wijds en omhullend tegelijk. Dit heeft te maken met...
Artikel • Bodypercussie •
Wat is bodypercussie? Bodypercussie betekent 'drummen op je lijf'. Het is van alle tijden en komt over de hele wereld voor. Van Spaanse flamenco tot Amerikaanse tapdans en de Haka van de Maori in Nie...
Artikel • De kracht van de stilte •
'Luister eens, of je hart nog klopt', zo was te lezen als een graffiti tekst bij een brug over de Emscher in het noordelijke Ruhrgebied. Het Roergebied wordt doorkruist door twee rivieren: de Emst en ...
Artikel • De kinderstem - bereik, mutatie
De kinderstem van 0 jaar tot even na de mutatie onderscheidt zich, evenals de stem van de volwassene, in omvang (het totale bereik) en timbre (kleur). Het idee dat de kinderzangstem een omvang heeft v...
Artikel • Hoopvol onderwijs •
Culturele of creatieve activiteiten op school zijn veel meer dan 'een prettige onderbreking van het leren'. Ze stimuleren leerlingen om sleutel-vaardigheden te ontwikkelen voor later. Kinderen en tien...
Artikel • De derdeklasser (groep 5) •
Uiterlijk: de derdeklasser is meestal 8 à 9 jaar oud. De gezichtsuitdrukking wordt individueler, het wisselen van de voortanden is bijna achter de rug. (Het verdere wisselen gaat nog jaren door.) De ...
Artikel • Het plastische en het muzische •
In dit verkennende artikel worden enkele denkrichtingen rond dit onderwerp bijeengebracht, die vragen om nadere uitwerking en verdieping. Beoogd wordt om de oerpolariteit verdichten – oplossen in zi...